Zin in mijn eigen leventje..

24 juli 2014 - Opuwo, Namibië

We zijn nu al bijna 2 weken in Opuwo, het nieuwe is eraf en ik heb erg veel zin om weer naar huis te gaan. Typisch Westers natuurlijk: als iets niet meer nieuw is, is het niet meer leuk. Inderdaad haha. Al is leuk sowieso niet echt het goede woord hier. Ik noem het liever 'interessant'.
Op de scholen gebeurd niet zoveel nieuws meer. Basketball trainingen zijn wel heel leuk en de meisjes training was een groot succes! Alleen er waren zoveel meisjes dat oefeningen doen een beetje lastig was.. Sinds de meisjes training komen een aantal meisjes ook naar de jongens training dus dat is super leuk! Precies wat we wilden.

Afgelopen weekend zijn we op zaterdag naar een 'concert' gegaan van de lokale famous artists genaamd Bullet, wat een erg bijzondere en rare ervaring was. Het was erg leuk om dit deel van de cultuur ook te zien, maar tegelijkertijd was het ook ongemakkelijk. We werden in de VIP ruimte geplaatst (inclusief stoelen), helemaal vooraan bij het podium, met achter ons een hek en daarachter stonden de andere mensen. Ik weet niet of ik het zo mag zeggen, maar het voelde een beetje als 'apartheid'. We werden gescheiden van de rest, waren priviledged, en niet omdat we extra hadden betaald, maar gewoon omdat wij wij zijn. Ik vind het lastig te accepteren dat het niks met onze huidskleur te maken heeft. Niet omdat ik denk dat er een verschil is tussen mensen met verschillende huidskleur, maar omdat zij een verschil creeren: je wordt aangestaard op straat omdat je blank bent, je wordt constant om geld gevraagd omdat ze denken dat je rijk bent (een miljonair zelfs) omdat je blank bent, iedereen wil je haar en huid aanraken omdat je blank bent, mannen willen met je trouwen omdat je blank bent etc etc. Het was een rare situatie. Als ik achter me keek zag ik geen blije gezichten. Een deel van onze groep was veel aan het dansen, maar achter ons danste niemand. Er was geen enkele connectie. Ronduit ongemakkelijk. Ik moet zeggen dat andere mensen in de groep het anders ervaren hebben, zij dachten dat het alleen was omdat we gasten zijn. Zou kunnen, maar ik voelde me niet prettig. Had liever tussen de andere mensen gestaan!
Haha oh en ze dansen echt super seksueel hier op het podium. De meisjes lagen op de grond te dansen alsof ze in een stripclub waren en de mannen dansten zo erg met hun heupen dat ik af en toe niet wist waar ik heen moest kijken haha. Inspired by Miley Cyrus I guess (grapje ;)).

Zondag gingen we naar Epupa Falls. We gingen eerst naar een Himba dorpje om met een chief te praten (en zijn 2 vrouwen). Bijzonder om te zien dat mensen echt zo leven, en dat een deel ook echt kiest om zo te leven. Moeilijk voor te stellen. Het was allemaal een beetje langdradig want alles moest vertaald worden en de chief vertelde erg gedetailleerd. Het was wel heel grappig want we konden van alles vragen. Op de vraag wat hij er van vond dat blanke mensen kwamen om hun te bekijken zei hij verbaasd: "maar dat is toch logisch? Ik ben super beroemd overal ter wereld! En ze willen me allemaal zien en ontmoeten!" Haha te grappig. Na afloop gingen een paar van ons de waterpomp proberen te maken. Was leuk om te zien hoe alle dieren dorstig aan het wachten waren tot het water zou komen en hoe blij ze waren toen het eindelijk kwam. Water is zo belangrijk hier.
Daarna zijn we naar Epupa Falls gegaan, wat echt super mooi was (hopelijk binnenkort wat foto's), en na een lekke band (natuurlijk) konden we eind van de middag weer terug naar ons hostel.

Zoals ik al zei, heb ik best zin om naar huis te gaan (nadat we in Etosha geweest zijn natuurlijk want ik wil vet graag alle dieren zien!). Ik mis vooral eten, vers eten, boodschappen doen bij albert heijn haha. En ik mis gras, of in elk geval iets groens ipv alleen maar zand en stof. Ik mis water! Er is altijd iets met het water hier.. Ik mis het om niet aangestaard te worden. Ik mis het om niet de hele tijd om geld gevraagd te worden. Ik mis het dat mijn kleren niet bruin zijn van het stof (of mijn huid). Na basketball denk ik altijd dat ik vet bruin geworden ben, maar na het douchen blijkt het altijd vooral stof te zijn geweest haha. Ik mis vooral punctuality! Ik ben erg gaan waarderen dat mensen in Nederland op tijd zijn, en dat laat 5 minuten later is. Hier is 3 uur later nog steeds op tijd. Ja dan is het lastig om te functioneren en dingen optijd af te krijgen.

Haha genoeg gezeurd. Eigenlijk vind ik het echt super dat ik deze kans heb gekregen en het is super bijzonder! En je hoort mij niet zeuren over de zon hoor haha. Ach, we hebben allemaal onze mindere momenten. Het is een blijft een gat dat Opuwo (en ik denk dat ik nooit meer mag klagen over Middelburg).

Adios
Zie jullie over 9 daagjes weer!
Liefs